6 dingen die je jezelf wijsmaakt over het invorderen van facturen

En waarom die onterecht zijn ...

Onbetaalde of laat betaalde facturen kunnen dramatisch zijn voor de liquiditeit van je zaak. Toch wachten veel ondernemingen (te) lang voor ze stappen zetten. Wij vroegen bedrijven waarom zij sommige openstaande facturen niet invorderen. En tonen aan waarom die twijfels onterecht zijn. Maak jezelf dus niks wijs. Je hebt recht op dat geld!

6-redenen-waarom-je-twijfelt-om-facturen-te-vorderen


1. “Ik wil mijn klant niet verliezen”

De meest voorkomende reden om niet achter een betaling aan te gaan, is angst om de klant te verliezen. Dat is inderdaad een mogelijk gevolg. Maar dat maakt het geen argument om facturen te laten aanslepen. Geen klant is beter dan een niet-betalende klant, toch?

Let op, we bedoelen uiteraard niet dat je meteen de grove middelen moet inzetten. Zeker niet bij een klant die doorgaans wel goed betaalt. Stuur eerst een betaalherinnering of bel eens. Volgt er na aanmaningen nog steeds geen betaling, dan kan je klant het je niet kwalijk nemen dat je actie onderneemt. 

(Lees ook: Eerstehulp bij onbetaalde facturen)


geen klant verliezen

2. “Ik heb geen zin in administratieve rompslomp”

Veel ondernemingen verwachten bij een invorderingsprocedure veel administratieve rompslomp. Een begrijpelijke reden om de factuur dan maar onbetaald te laten.

Onterecht. Met het online Unpaid-platform dien je in nauwelijks 10 minuten een claim in. Daarna is je werk klaar. We houden je op de hoogte via e-mail en je kan steeds de status opvolgen in je eigen account.

Bovendien is de kans groot dat je de Unpaid-service rechtstreeks kan koppelen met je vaste boekhoudingsoftware. Vanuit 10 pakkettenand counting – vorder je rechtstreeks je onbetaalde facturen in.

3. “Zodra de invorderingsprocedure loopt, kan ik niet meer terug”

Dat is een veelgehoord misverstand. Na de eerste aanmaning van onze deurwaarder nemen wanbetalers soms rechtstreeks contact op met hun schuldeiser. Ze willen de zaak niet op de spits drijven en de factuur betalen.

Als jij dat goed vindt, kan dat perfect! Bij Unpaid blijf jij de baas over wat er gebeurt met je onbetaalde factuur. Jij kiest of je de procedure stopzet of ermee doorgaat.

4. “Onbetaalde facturen innen is te duur”

“Advocaten en rechtbanken zijn duur,” horen we vaak. Dat klopt. Maar dankzij de IOS-wetgeving waarop Unpaid gebaseerd is, hoeft er geen advocaat of rechtbank tussen te komen.

Hoeveel kost het dan? Als je een claim indient via Unpaid, betaal je een bij wet vastgelegd voorschot voor ons werk. Afhankelijk van het factuurbedrag spreken we over een som tussen € 169,27 en maximaal € 409,07 (voor facturen van meer dan €37.200) excl. btw.

Dit bedrag krijg je integraal terug wanneer we het dossier afronden, samen met het volledige factuurbedrag.


geld invorderen te duur

5. “Invorderen is te drastisch”

Dit is een veelgehoorde uitspraak. Je wilt je geld wel krijgen, maar niet overdreven hard optreden. Maar is dat écht nog een terechte twijfel als je na herhaaldelijke aanmaning nog steeds geen reactie of betaling krijgt?

Bovendien hoeft een procedure niet ‘extreem’ of ‘onnodig hard’ te zijn. Via Unpaid loopt de procedure heel kort: gemiddeld volgt er al een betaling binnen de 30 dagen. Die efficiëntie houdt de kosten laag, en dat is ook goed voor je debiteur. Bovenop het factuurbedrag betaalt hij nooit meer dan € 409,07, het voorschot aan dat jij ons betaald hebt. Da’s stukken minder dan de rechtbank- en advocatenkosten die je vroeger moest incalculeren.

6.“Het loont niet de moeite voor zo’n klein bedrag”

Dat is een van de grootste mythes die leven bij ondernemers. Vóór de wetswijziging van 2016 was dit terecht. Toen moest je nog naar de rechtbank, en een advocaat inschakelen. Daardoor liepen de procedurekosten zo op, dat het soms voordeliger was de factuur gewoon onbetaald te laten.

Jammer, want jij verdient dit geld. Of het nu om een klein of een groot bedrag gaat. Reken maar eens uit hoeveel omzet je moet maken om een onbetaalde factuur met een bepaald bedrag goed te maken.

Met Unpaid is de procedure zo goedkoop dat invorderen ook voor ‘kleine’ bedragen de moeite is.

Herkenbaar?

Heb jij ook nog een onbetaalde factuur liggen en stel je verdere actie uit om een van deze redenen? Maak jezelf niks wijs, het is tijd om achter je geld aan te gaan.

Probeer het eens, je zal zien dat het werkt en dat het je geen geld of tijd kost.

Klaar om jouw onbetaalde facturen te innen?

Vul je gegevens in om te starten.

Zit je met een onbetaalde factuur en heb je vragen over de werking van Unpaid? Bel snel naar +32 9 396 34 00 of laat ons hier weten wanneer je wil worden opgebeld.