Onbetaalde facturen voorkomen: 7 gouden tips

Stapelen de onbetaalde facturen zich op? Moet je te lang wachten op geld waar je recht op hebt? Weigert een klant je factuur te betalen? Je kan blijven mailen, bellen, brieven sturen … of ons inschakelen. Maar nóg beter is het deze situatie te voorkomen. Met deze 7 tips voorkom je dat facturen onbetaald blijven.

onbetaalde facturen voorkomen

 

Tip 1. Stel een waterdichte offerte op

Een klassieker, maar zo waar: goede afspraken maken goede vrienden. Zorg voor duidelijkheid over de verwachtingen van beide partijen. In een ideale wereld staan die ondubbelzinnig beschreven in een offerte.

Werk je niet altijd met offertes? Zet dan toch de belangrijkste afspraken op papier of e-mail. Bevestig ook altijd telefonische bestellingen.

 

Tip 2. Ken je klant

Niet elke klant heeft dezelfde financiële mogelijkheden of draagkracht. Om wanbetaling te voorkomen, raden we aan vooraf uit te zoeken hoe kredietwaardig je klant is. Speel daarop in met de voorwaarden die je stelt. Bij minder solvabele klanten kan je bijvoorbeeld een voorschot vragen.

 

Tip 3. Monitor je bestaande klanten

Ook een goede klant komt weleens in moeilijk vaarwater. Voorkom dat jij daar de dupe van wordt! Organiseer je zo dat je snel de eerste signalen van wanbetaling oppikt. 

 

monitor je klant

 

Tip 4. Lever wat je belooft

Betaalt een klant niet, kijk dan even in eigen boezem: heb je precies geleverd wat je beloofd hebt, was je daarmee op tijd, heb je de juiste prijs aangerekend, ben je alle voorwaarden nagekomen?

Voorkom discussies door je 100% aan de vooraf gemaakte afspraken te houden. Je klant zal je facturen alleen betalen als hij krijgt wat werd afgesproken

 

Tip 5. Stuur een duidelijke factuur

Zorg ervoor dat de klant jouw factuur niet als een excuus kan gebruiken om niet te betalen. 

Een goede factuur maakt het je klant gemakkelijk om snel te betalen. Van wie komt de factuur, waarvoor is de factuur, op welk rekeningnummer verwacht je de betaling, wat is de betalingstermijn ...? 

Download een template van een goede factuur

 

onbetaalde facturen 1

 

Tip 6. Wees duidelijk in je algemene voorwaarden

De kans op discussies bestaat altijd. Duidelijke en ondubbelzinnige algemene voorwaarden, die je klant vooraf aanvaard heeft kunnen dan goud waar zijn.

Je vermeldt er bijvoorbeeld hoe je omgaat met bestellingen en leveringen, welke betalingsvoorwaarden je hanteert en hoe discussies beslecht worden.

Download een template voor jouw algemene voorwaarden.

 

Tip 7. Organiseer je debiteurenbeheer

Wat doe je als een factuur onbetaald blijft? Denk hierover na vóór het zich voordoet. Maak een strak plan op voor debiteurenbeheer en voer het telkens uit zoals voorzien. Op die manier komen je klanten er snel achter dat jij late betalingen niet zomaar aanvaardt.

Glipt er toch een factuur door de mazen van het net? Dan is het tijd voor actie.

We vertellen je graag hoe we je kunnen helpen om jouw onbetaalde facturen snel te innen. Met de revolutionaire – 100 % juridisch correcte – Unpaid-methode krijg je vlot je geld op je rekening. Zonder dat een advocaat of rechter tussen hoeft te komen.

Heb je één of meerdere onbetaalde facturen? Je kan ze hier eenvoudig indienen:

Klaar om jouw onbetaalde facturen te innen?

Vul je gegevens in om te starten.