Een goed debiteurenbeheer in 3 stappen

Bij heel wat bedrijven ligt de focus sterk op verkoop. Niet onlogisch want zonder verkoop draait je onderneming niet. Maar wanneer is een verkoop succesvol afgerond? Zodra de bestelbon is ondertekend? Zodra het product of de dienst is geleverd? Of vanaf het moment dat het factuurbedrag op je rekening staat?

Een verkoop is pas succesvol als het geld op je rekening staat. En bij heel wat ondernemingen knelt daar precies het schoentje. Een efficiënt debiteurenbeheer staat vaak niet erg hoog op de prioriteitenlijst.

Nochtans is het heel eenvoudig om een systeem op te zetten, waarmee je snel reageert op onbetaalde facturen. Met deze 3 stappen zet je je onderneming meteen op het juiste spoor:

 

Maak een stappenplan voor jouw debiteurenbeheer

Maak een stappenplan dat bepaalt wat er moet gebeuren als een factuur niet betaald wordt. Elke betrokken partij binnen je bedrijf hoort op elk moment te weten hoe dat plan in elkaar zit. Het zal voor elk bedrijf anders zijn maar deze vragen helpen je alvast op weg:

  • Hoe snel na de vervaldatum van de factuur gaan we reageren?
  • Op welke manier reageren we? Telefonisch, via mail of met een aangetekend schrijven?
  • Hoeveel keer en hoe snel na elkaar reageren we?
  • Reageren we bij elke klant op dezelfde manier? Zo niet, hoe differentiëren we?
  • Wat doen we als er na het uitgestippelde traject nog altijd geen betaling is?
     

debiteurenplan

 

Blijf bij het plan

Breng iedereen binnen het bedrijf op de hoogte van het stappenplan. Zowel op de financiële afdeling als op de dienst marketing en verkoop. Pas het plan consequent toe vanaf dag 1. Er zijn tal van boekhoud- en CRM pakketten op de markt, waarmee je het grootste deel van het proces automatiseert. Maar houd steeds de vinger aan de pols en zorg ervoor dat er altijd iemand zicht heeft op de fase waarin elk dossier zit.

 

Voorzie een sluitstuk binnen jouw debiteurenbeheer

Met een goed georganiseerd debiteurenbeheer daalt het aantal onbetaalde facturen. Maar een oplossing voor alle dossiers is het jammer genoeg niet. Ben je aan het einde van het traject? Dan moet je ‘externe stappen’ zetten. Steeds meer klanten gaan ervan uit dat het zo ver wel niet zal komen. Aan jou dus om systematisch en consequent duidelijk te maken dat je wanbetaling niet aanvaardt.

Betaalt je klant uiteindelijk toch niet? Doe dan als laatste stap in je plan een beroep op Unpaid. Wij innen je onbetwiste BtoB facturen snel en efficiënt. Start je dossier op in een paar eenvoudige stappen en we gaan meteen aan de slag:

Klaar om jouw onbetaalde facturen te innen?

Vul je gegevens in om te starten.



Zit je met een onbetaalde factuur en heb je vragen over de werking van Unpaid? Bel snel naar +32 9 396 34 00 of laat ons hier weten wanneer je wil worden opgebeld.