Unpaid is wat wij noemen een "last mile solution". Dat betekent: we worden pas ingeschakeld als je zelf al alles geprobeerd hebt om betaald te worden, maar zonder resultaat. Zodra je Unpaid inschakelt, gaat er binnen 5 werkdagen een gerechtsdeurwaarder persoonlijk langs bij je klant. Dat kan natuurlijk invloed hebben op jullie relatie. Toch zijn er een paar belangrijke overwegingen:
- Impact op de relatie is vaak kleiner dan gedacht. Uit ervaring weten we dat er soms een effect is, maar zeker niet altijd. Veel klanten waarderen juist dat je duidelijk en consequent bent.
- Klantvriendelijker dan naar de rechtbank. Een juridische procedure brengt altijd kosten mee. De IOS-procedure via Unpaid is veel goedkoper voor jouw klant dan een klassieke rechtszaak, en vaak sneller afgerond.
- Bepaal of je deze klant écht nog wilt. Vraag jezelf af hoeveel tijd, energie en stress deze openstaande facturen je al gekost hebben.
- Snelle afhandeling voorkomt escalatie. Hoe langer je wacht, hoe groter de kans dat de situatie verhardt of dat je klant financieel onbereikbaar wordt.
- Professionele en respectvolle aanpak. De gerechtsdeurwaarders waarmee Unpaid werkt, treden correct en professioneel op. Zo blijft de kans op een constructieve relatie groter.
Kortom: Unpaid is geen eerste stap, maar een laatste redmiddel dat juist kan voorkomen dat de zaak verder escaleert. En soms is het herstellen van de betalingsdiscipline ook in het belang van de klant.