Bofidi kiest voor Unpaid

Eindelijk een efficiënte tool voor debiteurenbeheer

Bofidi is een gereputeerd accountancy- en advieskantoor voor ondernemers in Vlaanderen en Brussel. Het profileert zich vandaag nadrukkelijk als een onestopshop voor boekhoudkundige, financiële en fiscale dienstverlening. Om die missie te verwezenlijken, omarmt het kantoor performante digitale hulpmiddelen. Bofidi doet met grote voldoening een beroep op Unpaid voor zijn debiteurenbeheer. “We stellen dagelijks in het veld vast hoe wanbetalingen op bedrijfsresultaten wegen en adviseren de tool daarom ook aan onze klanten”, vertelt Bartel Decroos, COO bij Bofidi.

Bofidi vierde in 2019 zijn veertigjarige bestaan. Wat ooit begon als een bescheiden Gents boekhoudkantoor, kende de afgelopen decennia een sterke organische groei. Bofidi telt vandaag vijf vestigingen – Kontich, Halle, Brussel, Sint-Denijs-Westrem (Gent) en Zoersel – van waaruit het zowel Vlaanderen als Brussel volledig bedient. Misschien nog belangrijker dan de geografische reikwijdte, zijn de doorheen de jaren uitgediepte competenties. “Initieel situeerde de expertise van Bofidi zich vooral op het vlak van de wettelijke verplichtingen, zoals de boekhouding en het opstellen van de jaarrekeningen”, legt COO Bartel Decroos uit. “Vandaag bieden wij naast die cruciale dienstverlening ook advies aan voor tal van essentiële paramaters, zoals accountancy, fiscaliteit, wetgeving, business coaching, corporate finance, successie, pensioenvoorbereiding, payroll, hr en internationalisering. Ons team – in totaal bijna tweehonderd experten – staat meer dan ooit als een echte partner aan de zijde van de klant. We stellen vast dat de toekomstgerichte ondernemer behoefte heeft aan een tweede paar ogen, waardoor hij zich beter op zijn kernactiviteiten kan focussen.”

Anders en beter

Bofidi richt zich zowel tot de stevige kmo’s als beursgenoteerde bedrijven. De portfolio is bijzonder breed. “Naarmate je als kantoor groeit, neemt debiteurenbeheer een meer prominente plaats in binnen het ecosysteem”, legt Bartel Decroos uit. “Toen ik in De Tijd een artikel las over een veelbelovende nieuwe digitale tool, nam ik meteen contact op met de mensen achter Unpaid. Ik deed dat met een tweeledig doel: in eerste instantie wilden we nagaan of de tool een oplossing bood voor de hoeveelheid onbetaalde facturen die bij ons voortdurend aandikte. Daarnaast merkten we dat de problematiek eveneens sterk leefde bij onze klanten en bood Unpaid ook op dat vlak misschien wel een uitweg.”

Gepokt en gemazeld in de wereld van accountancy en fiscaliteit, kent Bartel Decroos als geen ander de dynamiek die wanbetalingen met zich meebrengen. “Wanneer een factuur onbetaald blijft, moet een onderneming knopen doorhakken. Er ontstaat daarbij een zeker spanningsveld tussen de commerciële mensen en de creditmanager. De salesafdeling vreest een potentiële klant te verliezen, terwijl de creditmanager hoopt de verdiende centen alsnog te recupereren. Daarom vinden we het belangrijk om eerst een uitgebreid traject van rappels en herinneringen in te passen. Volstaat dat niet, dan dringen zich verdere stappen op. Vroeger bewandelden we daartoe de traditionele weg, met een juridische procedure via een advocaat. Dat vond ik altijd al omslachtig, duur en weinig transparant. Het moest anders en beter.”

Bartel Decroos Bofidi
BARTEL, DECROOS, COO BIJ BOFIDI:
 

“Het aantal openstaande facturen geldt als een belangrijke KPI bij Bofidi. Sinds de samenwerking met Unpaid hebben we grote stappen voorwaarts gezet.”

Verademing

Unpaid kiest voor een totaal andere aanpak. De opdrachtgever vult een online formulier in, waarbij Unpaid het dossier in real time aftoetst aan de wettelijke voorwaarden. Een gerechtsdeurwaarder bezorgt daarna binnen een week een aanmaning tot betaling bij de klant. Volgt daarop geen reactie, dan dwingt de gerechtsdeurwaarder de betaling af via een vonnis. De terugbetaling van de claims vindt bij 89% van de dossiers al binnen de dertig werkdagen plaats. Bartel Decroos beschouwt de aanpak van Unpaid als niks minder dan een verademing. “Op het vlak van handelingssnelheid zie ik een spectaculaire verbetering tegenover de klassieke procedures”, luidt het. “Ik heb ook alle lof voor de proactieve opvolging. Bij de meeste advocaten moet je zelf nagaan hoe het met je dossier is gesteld: wanneer is er gepleit of wanneer mag ik een aflossing verwachten? Ik vind het lastig dat je als schuldeiser achter die cruciale informatie moet aanhollen. Unpaid brengt de klant uit eigen beweging op de hoogte, wat ik sterk waardeer.”

Unpaid doet daartoe een beroep op een chief happiness officer, die de klantendossiers stroomlijnt en de stand van zaken naar de schuldeiser terugkoppelt. Hij is één van de professionals van Unpaid die de ondernemers dagelijks bijstaan. Goed om weten: de roots van Unpaid bevinden zich binnen de juridische wereld. Het gerespecteerde Gentse advocatenkantoor De Groote-De Man ligt immers aan de basis van Unpaid. De invorderingen gebeuren via het gerechtsdeurwaarderskantoor GDW-GENT.

Digitale voortrekkers

Bofidi behoort voor Unpaid tot de klanten van het eerste uur. Dirk Dewulf, general manager van Unpaid: “Dat een bloeiend kantoor als Bofidi ons meteen vertrouwen schonk, bevestigde dat onze tool echt het verschil maakt. Bartel Decroos gaf en geeft ons regelmatig waardevolle suggesties mee. Dat resulteerde in enkele optimalisaties die we in onze tool integreerden, zodat elke klant er meteen zijn voordeel mee doet. We staan dus net als Bofidi graag aan de zijde van de ondernemer.” Bartel Decroos ziet nog een belangrijke parallel. “Bofidi geldt net als Unpaid als een voortrekker op het vlak van digitalisering binnen de financiële dienstverlening. Door taken zonder toegevoegde waarde te automatiseren, leggen we de focus nog sterker op de ondersteuning en advisering van onze klanten. Het online accounting platform Yuki biedt een rechtstreekse koppeling naar Unpaid, waardoor je de facturen via één knop vanuit het boekhoudpakket doorstuurt en de vorderingsprocedure op gang brengt.” Dat Yuki Bofidi onlangs roemde als het Belgische kantoor dat het grootste aantal accountancydossiers 100% digitaal behandelt, onderstreept bovendien de digitale koers van het accountancy- en advieskantoor.

Unpaid scoort bij Bofidi eveneens goede punten wat het kostenmodel betreft. Dirk Dewulf: “De meeste invorderingsdiensten bieden een gratis opstart, maar houden een percentage af na het innen van de factuur. Je ontvangt in dat geval dus niet het volledige factuurbedrag. Unpaid hanteert een andere aanpak. Je betaalt een voorschot op basis van de waarde van de vordering. Na het innen van de factuur krijg je dat voorschot terugbetaald, net als het volledige originele factuurbedrag. Onze werkingskost recupereren we bij de debiteur. Op het eerste zicht lijkt de investering dus soms hoger, maar op het einde van de rit hou je meer over. Bovendien hanteren wij ook geen abonnementskosten of minimum afname.”
 

dirk dewulf unpaid bofidi
DIRK DEWULF, GENERAL MANAGER BIJ UNPAID
 

“Dat een bloeiend kantoor als Bofidi ons meteen vertrouwen schonk, bevestigde dat onze tool echt het verschil kan maken.”

Aanbevolen voor klanten

Het aantal openstaande facturen geldt als een belangrijke KPI bij Bofidi. “Sinds de samenwerking met Unpaid hebben we grote stappen voorwaarts gezet”, legt Bartel Decroos uit. “We laten niet na om de tool ook aan onze klanten te adviseren. Veel ondernemingen worstelen vandaag immers met de problematiek van achterstallige inningen. Dankzij Unpaid is er nu eindelijk een efficiënte, snelle, gebruiksvriendelijke en prijsvriendelijke oplossing op de markt. De tool sluit volledig aan bij onze visie en bij de ontzorging die we voor onze klanten beogen.”

Website Bofidi: https://bofidi.eu/

Bron: CFO Magazine 
Auteur: Kurt Deman
Foto's: Jerry De Brie