Dit is hoe je de perfecte aanmaningsbrief opstelt

Als een factuur onbetaald blijft moet je kort op de bal spelen. Hoe langer achterstallige betalingen blijven liggen, hoe groter de kans dat je een betaling zal mislopen. Wacht daarom niet langer dan een paar dagen na de vervaldatum om je klant te bellen. Komt de klant de gemaakte betalingsafspraak niet na? Verstuur dan een herinneringsbrief. We geven jou de cruciale tips en een voorbeeld van een goede aanmaning.

Kort en duidelijk

Dit is niet de plaats voor poëtische uitspattingen. Maak in een paar woorden duidelijk dat de factuur onbetaald is en dat je een betaling verwacht. Vergeet niet te vermelden over welke factuur (of facturen) het gaat en wat het totale openstaande bedrag is.

Geef een deadline

Vermeld nooit in je brief dat het om een eerste rappel gaat. De klant kan hieruit afleiden dat er nog een tweede of derde rappel zal volgen. Wek niet de indruk dat extra uitstel mogelijk is maar geef de klant een uiterste betalingsdatum. Je vermeldt in jouw betalingsherinnering op welke dag de factuur ten laatste moet betaald worden. Volg ook deze tips om te voorkomen dat het aantal openstaande vorderingen zich opstapelt. 

Gevolgen

Een factuur die onbetaald blijft heeft gevolgen. Dat is de hoofdboodschap van de brief. Uiteraard wil jij je klant niet verliezen. We raden aan om te vermelden dat je liever geen verdere stappen zet maar dat je niet zal twijfelen bij het niet respecteren van de deadline. In de praktijk betekent dit dat je interesten en/of kosten zal aanrekenen of dat de klant zal opdraaien voor juridische kosten.

  
Bovenstaande tips zullen je helpen jouw zuurverdiende centen te innen. Hierbij vind je een voorbeeld van een aanmaning tot betaling. Ook voor een Franse of Engelse aanmaning hebben wij een voorbeeld.

En daarna?

Blijft de factuur onbetaald? Geef dan de onbetaalde factuur uit handen aan een specialist als Unpaid. Het heeft geen zin om rappels te blijven versturen. Doe je dit wel, dan verlaagt de kans op succesvolle inning en verhoogt de kans dat klanten jouw factuur steevast als laatste gaan betalen. Let wel, start een procedure pas op als de laatste deadline die je je klant hebt gegeven is verstreken.

Op Unpaid kan je rekenen. Een claim indienen doe je volledig online. Ons team doet er alles aan om je geld zo snel mogelijk te pakken te krijgen. In 89% van de succesvolle gevallen is dat zelf binnen de 38 dagen. Bijkomend voordeel is dat jouw klant voortaan jouw factuur als eerste zal betalen. 

Start je eerste claim

Heb je een openstaande factuur die je graag wil invorderen? Vul je gegevens hieronder aan en start jouw claim

Klaar om uw onbetaalde facturen te innen?

Vul je gegevens in om te starten.

Zit je met een onbetaalde factuur en heb je vragen over de werking van Unpaid? Bel snel naar +32 9 396 34 00 of laat ons hier weten wanneer je wil worden opgebeld.