Schulden innen met een afbetalingsplan: dit zijn de voor- en nadelen
Goed nieuws van je klant: de betaling van zijn onbetaalde factuur komt er aan. Maar er zit een addertje onder het gras. In plaats van de factuur in één keer te betalen, stelt je klant een afbetalingsplan voor. Kan je ermee leven dat de klant in schijven betaalt, of niet? We zetten de voor- en nadelen van een afbetalingsplan op een rij en helpen je te beslissen.

Wat is een afbetalingsplan?
Een afbetalingsplan is een afspraak tussen een schuldenaar en een schuldeiser, waarbij die overeenkomen om een schuld in schijven af te lossen. Meestal spreken ze vaste maandelijkse deelbetalingen af.
Zo’n afbetalingsplan dat de betalingen spreidt, maakt het voor de schuldenaar (jouw klant) haalbaarder om zijn schuld af te lossen. En het geeft de schuldeiser (jou) meer zekerheid dat de onbetaalde facturen betaald worden.
Voordelen: de minnelijke weg bij wanbetalingen
- Zowel jij als je klant hebben baat bij een duidelijk afbetalingsplan.
-
Elke betaling die je klant doet, komt rechtstreeks in jouw portemonnee terecht.
- Een afbetalingsplan helpt de commerciële relatie met je klant positief te houden. Wel raden we aan om de afspraken duidelijk op papier te zetten, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.
- Door de kostenlast te spreiden, behoudt je klant meer financiële slagkracht.

De nadelen van een afbetalingsplan
Betaling op afbetaling brengt ook risico’s met zich mee, vooral voor jou als schuldeiser.
-
Het kan een tijd duren voor je de laatste afbetalingsschijf op je rekening hebt. Bovendien stop je tijd in het opvolgen van de deelbetalingen.
- Je klant kan failliet gaan voor de openstaande factuur volledig betaald is.
- De kans bestaat dat de betalingen toch uitblijven, ondanks mooie beloftes van je klant. Giet de afspraken over het betalingsuitstel dus in een contract.
- Afbetalingen hebben een negatieve impact op je liquiditeit, je moet immers langer wachten tot je beschikking hebt over je geld.
Meer zekerheid, minder werk: afbetalingsplan binnen de IOS-procedure
Zet je de IOS-procedure in om een onbetaalde factuur te innen? Ook dan kan je klant vragen om een afbetalingsplan op te stellen.
Unpaid staat dit natuurlijk alleen toe als jij akkoord gaat. Bovendien bouwen we extra zekerheden in:
- Het afbetalingsplan is verankerd binnen een stevig juridisch kader.
- Dat betekent onder meer dat andere schuldeisers geen aanspraak meer kunnen maken op de bedragen die de klant jou heeft afbetaald.
- Wij controleren voor jou of de klant zijn schuld afbetaalt zoals het hoort.
- Als de betalingen toch uitblijven, starten wij automatisch de procedure weer op en gaan we verder met de gerechtelijke invordering van de onbetaalde facturen.
Liever voorkomen dan genezen? Maak werk van een doordacht debiteurenbeheer.