Het belang van goede klantenrelaties
Of je nu een groot bedrijf runt, een kmo, een start-up of een eenmanszaak: het zijn je klanten die ervoor zorgen dat je business blijft draaien. Een goede klantenrelatie is dus noodzakelijk. We geven je enkele tips om ze optimaal te onderhouden en zelfs te verbeteren.
Communiceer met je klanten
Je producten of diensten mogen nog zo goed zijn. Ze zijn niet altijd de hoofdreden waarom je klanten terugkomen. Je klanten willen zich vooral het middelpunt van jouw belangstelling voelen. De belangrijkste factor is dan ook Communicatie. De juiste communicatie in elke fase van hun beslissingsproces: voor, tijdens en na de aankoop.
Ontdek de echte behoeften van jouw klanten
Maar om juist en gericht te communiceren, moet je eerst perfect begrijpen wat je klanten willen. Dus luister. Dat kost je niets en je biedt er een enorme meerwaarde mee, die jou onderscheidt van de concurrentie. Want je ontdekt gegarandeerd andere pijnpunten dan die waarmee je klanten initieel kwamen aankloppen.
Betekent een slechte betaler ook een slechte klantenrelatie?
Niet noodzakelijk. Er zijn vaak verschillende redenen waarom je klant niet direct betaalt. Misschien kampt hij met financiële problemen die hij niet wil toegeven. Rond de pot draaien en smoesjes bedenken, wijst vaak in die richting. Probeer dat juist in te schatten en erop in te spelen.
Als je klant echt weigert om te betalen, is dat een ander verhaal. Misschien is hij niet helemaal tevreden of zijn er andere redenen. Aan jullie om een oplossing te zoeken die tot een overeenkomst leidt.
Of misschien heb je te maken met een lakse klant. Voor wie het geen prioriteit is om facturen tijdig te betalen. Aan jou om er achteraan te blijven gaan. Je plan van aanpak bepaal je dan in functie van de relatie die je met de klant hebt.
Concrete tips om een goede klantenrelatie te onderhouden
- Creëer vertrouwen
Een goede vertrouwensband met je klant is een noodzakelijke basis. Als jij aangeeft dat je erop vertrouwt dat je klant tijdig zal betalen, dan creëert dat ook vertrouwen langs zijn kant. Laat het echter nooit te ver komen en vermijd misbruik.
- Persoonlijke benadering
Met een persoonlijke benadering voelt je klant zich gewaardeerd en uniek. Als je hem op maat van zijn specifieke behoeften bedient dan geef je hem een heel goed gevoel. De perfecte insteek voor positieve communicatie.
- Blijf onder de aandacht
Je wil niet dat je klant je vergeet. Zorg er dus voor dat je het contact onderhoudt. Laat je naam eens opduiken in wat reclame. Peil af en toe eens naar de tevredenheid van je klant, met een opvolgingsmail of een telefoontje.
- Geef eens iets extra
Het is altijd leuk om te krijgen. Zeker voor je klant. Hij voelt zich gewaardeerd en dat heeft een positieve invloed op je klantenrelatie. Stuur eens een bedankje voor jullie samenwerking, voor het vertrouwen dat je krijgt en dat je onderneming zuurstof geeft.
Doe je er alles aan gedaan om goede relaties met je klanten te onderhouden maar heb je er af en toe toch nog een die niet betaalt? En ben je het bellen en mailen nu echt wel beu? Dan doe je gewoon een beroep op Unpaid. Vorder eenvoudig je onbetaalde facturen in via ons online platform. Zit je met een onbetaalde factuur en heb je vragen over de werking van Unpaid? Bel snel naar +32 9 396 34 00 of laat ons hier weten wanneer je wil worden opgebeld. |
Dien jouw eerste onbetaalde factuur hier in: