Vermijd wanbetaling al van bij de offerte
Onbetaalde facturen zijn een bron van frustratie voor elke onderneming. Maar wist je dat je de kans op wanbetaling op voorhand al kan inperken? Met deze 5 stappen dek je je in van bij het begin van de samenwerking.
1.Wees duidelijk en volledig
Een duidelijke, volledige offerte bevat je algemene voorwaarden én een uitdrukkelijk akkoord van de klant.
Waarom?
Als je in de offerte duidelijk verwijst naar je algemene verkoopsvoorwaarden, is er achteraf weinig ruimte voor discussie. Laat je offerte ook ondertekenen of op e-mail bevestigen door de klant. Enkel mondeling (dus ook via telefoon) volstaat niet. Zo bestaat er achteraf geen twijfel over de prijs of een ander element van de bestelling.
2.Controleer de kredietwaardigheid van je klant
Lever je goederen of diensten voor een groot bedrag? Controleer dan op voorhand de kredietwaardigheid van de klant. Via kredietbureaus kan je rapporten raadplegen die je kunnen geruststellen, of je net zullen waarschuwen. Dit kost je wel iets, maar het kan je veel verlies en rompslomp besparen.
3.Vraag een voorschot
Twijfel je over de kredietwaardigheid van een klant, vraag dan een voldoende groot voorschot. Zo ben je toch al gedeeltelijk ingedekt bij eventuele wanbetaling.
4.Hoe goed zijn je algemene voorwaarden?
Zonder juridisch geldige algemene voorwaarden, heb je bij wanbetaling geen poot om op te staan.
Het spreekt dan ook voor zich dat je algemene voorwaarden tip top in orde moeten zijn! Heb je ooit algemene voorwaarden laten schrijven of ze zelf geschreven? Misschien zelfs gewoon gekopieerd van anderen?
kijk dan zeker snel na of ze nog up-to-date zijn.
De wetgeving is de laatste jaren veranderd, waardoor de kans bestaat dat je voorwaarden nog niet zijn aangepast. Misschien is ondertussen ook je onderneming en de werking ervan geëvolueerd, waardoor er een aanpassing nodig is.
5.Bevestig zoveel mogelijk per e-mail
Bevestig alle afspraken die belangrijk zijn per mail, niet telefonisch. Een geschreven bevestiging zorgt ervoor dat er later geen discussie kan ontstaan over wat je met de klant hebt afgesproken.
Zit je, ondanks een goede offerte en duidelijke afspraken, nog steeds te wachten op een betaling?
Unpaid kan je hierbij helpen! In een paar klikken dien je online een claim in en binnen de 5 werkdagen gaat de deurwaarder naar je klant met een officiële aanmaning tot betalen. Gemiddeld krijg je binnen 38 dagen het uitstaande bedrag. Ook het voorschot dat je aan Unpaid betaalde storten we terug.
Zit je met een onbetaalde factuur en heb je vragen over de werking van Unpaid? Bel snel naar +32 9 396 34 00 of laat ons hier weten wanneer je wil worden opgebeld.