Waarom zou ik met mijn onbetaalde facturen niet rechtstreeks naar de gerechtsdeurwaarder stappen?

Om de inning van onbetaalde facturen af te dwingen, kan je ook rechtstreeks een gerechtsdeurwaarder aanspreken. Waarom zou je dan met Unpaid en de IOS-procedure werken? We lijsten hier voor je op wat je moet weten om een weloverwogen keuze te maken.

Waarom niet rechtstreeks naar deurwaarder

Een gerechtsdeurwaarder heeft nog een vonnis nodig om een juridisch inning op te starten

Je kan op 2 manieren een gerechtsdeurwaarder inschakelen: minnelijk en juridisch

Bij een minnelijke invordering hoop je erop dat je tegenpartij onder de indruk is van het feit dat een deurwaarder langskomt met de aanmaning, en alleen al daarom betaalt. Een valabele redenering, maar als de betaling toch uitblijft moet je alsnog aan een vonnis zien te komen om de betaling af te dwingen. En dat vonnis kan de gerechtsdeurwaarder je niet zelf bezorgen. 

Alleen met een juridische procedure kom je aan zo’n vonnis (of een uitvoerbare titel, wat dezelfde impact heeft). Hiervoor bestaan er 2 mogelijkheden: de IOS- of Unpaid-procedure en het traject via advocaat en rechtbank. De Unpaid-procedure gebruik je bij onbetwiste onbetaalde facturen, het traject via de rechtbank kies je als je schuldenaar je factuur betwist.

Rechtstreeks via een gerechtsdeurwaarder werken, zet de weg naar een juridische procedure dus niet open.

 

Welke gerechtsdeurwaarder kies je?

Sommige gerechtsdeurwaarders werken samen met advocaten en kunnen zo, via een achterpoortje, toch een IOS-procedure voor je opstarten.

Maar met welke gerechtsdeurwaarder werk je dan het best? Weet dat een gerechtsdeurwaarder alleen in zijn of haar eigen arrondissement mag optreden. Wanneer je klant zich in een ander arrondissement bevindt, zal de gerechtsdeurwaarder de opdracht doorgeven aan een andere gerechtsdeurwaarder (ook wel confrater genoemd). Dit kan jou cruciale tijd kosten, waardoor de kans verkleint dat je de factuur kunt innen.

Bij Unpaid hebben wij een netwerk van gerechtsdeurwaarders uitgebouwd. Zo kunnen we onmiddellijk een gerechtsdeurwaarder aanduiden uit het arrondissement van je klant: iemand die de situatie ter plaatse kent en adequaat kan reageren op je vraag.

 

Wat is het verschil in kosten?

Bij een juridische procedure kunnen de kosten behoorlijk oplopen, bijvoorbeeld als je schuldenaar failliet gaat. Wees je ervan bewust dat de betrokken partijen (advocaat, rechtbank, gerechtsdeurwaarder) zich tot jou, als indiener van het juridische dossier, kunnen richten om die kosten te innen. Kortom: wanneer je met je onbetaalde factuur rechtstreeks naar een gerechtsdeurwaarder stapt, heb je vooraf weinig zicht op hoeveel je zal moeten betalen.

Bij Unpaid is heel duidelijk afgebakend hoeveel jij betaalt.

Wanneer de Unpaid-procedure je klant ertoe aanzet om je factuur te betalen, verhalen wij alle kosten op de klant. Bij de opstart van je dossier vragen we alleen een voorschot, dat je terugkrijgt zodra je klant betaald heeft. Ook het volledige factuurbedrag is dan voor jou.

Driekwart van de facturen die ondernemers aan Unpaid toevertrouwen, kennen zo’n succesvolle afloop. Dat is veel, maar wees realistisch: in deze wereld van slechte betalers kunnen we de betaling niet garanderen. Het voordeel bij Unpaid is dat je vooraf weet hoeveel de procedure je zal kosten, als je klant uiteindelijk niet betaalt. En je kan nooit meer kwijt zijn dan het voorschot dat je betaald hebt, dat kunnen we wél garanderen. De kosten zijn altijd beperkt en transparant, dankzij het grote aantal dossiers dat we behandelen en onze structurele samenwerking met een netwerk van gerechtsdeurwaarders.

 

Wat met de communicatie?

Als bedrijf je dossier opvolgen bij een gerechtsdeurwaarder is een huzarenstukje. De meeste gerechtsdeurwaarders hebben duizenden dossiers. Daardoor kunnen ze je onmogelijk voortdurend op de hoogte houden over de status van je onbetaalde factuur.

Bij Unpaid doen we dat wel. Op ons online platform kan je op elk moment de status raadplegen van je dossier(s), op een duidelijke en overzichtelijke manier. Bij elke stap die we zetten, brengen we je op de hoogte van het verloop. Bovendien helpt onze Client Happiness-medewerker je met veel plezier als je specifieke vragen hebt.

 

Neem meteen de proef op de som en dien vandaag nog je eerste dossier in:

Klaar om jouw onbetaalde facturen te innen?

Vul je gegevens in om te starten.