Hoe kan ik wanbetalers tijdig herkennen en voorkomen?
Elke onderneming krijgt vroeg of laat te maken met een wanbetaler. Wanneer klanten plotseling niet meer correct betalen, heeft dat gevolgen voor je cashflow. Om dat te vermijden, kun je wanbetalers beter tijdig herkennen. Hier zijn enkele signalen die je alert moeten maken:
Hoe kan ik wanbetalers tijdig herkennen?
Verandering in het betalingspatroon
Betaalde je klant altijd vlot binnen de afgesproken periode, maar de laatste tijd niet meer? Dan klopt er iets niet. Dit hoeft niet noodzakelijk te betekenen dat er een financieel doemscenario boven zijn hoofd hangt, maar je kunt er beter eens over opbellen.
Discussies over de bestelling of factuur
Begint je klant plotseling systematisch te klagen over je dienst, product of factuur? Voldoet de kwaliteit volgens hem niet langer en begint hij terugbetalingen of korting te eisen? Dan bestaat de kans dat hij interne financiële problemen heeft.
Andere manier van communiceren
Wanneer je klant betalingsuitnodigingen begint te negeren, systematisch uitstel vraagt en bovendien steeds moeilijker te bereiken is, wijst dat vaak op problemen binnen het bedrijf.
Wijzigingen in het management
Interne wijzigingen op hoog niveau zijn vaak een gezondheidsbarometer voor bedrijven, zeker op financieel vlak. Neem het management bij je klant af en toe eens onder de loep.
Hoog personeelsverloop
Medewerkers binnen de onderneming voelen als geen ander aan wanneer de financiële situatie van het bedrijf slechter wordt. Merk je dat er bij je klant veel personeelsverloop is? Dan is het misschien een goed moment om zijn kredietwaardigheid nog eens te checken.
Negatief nieuws in de media
Slecht nieuws verspreidt zich snel. Wanneer je klant in slechte papieren zit, lees je het gegarandeerd ergens. Lees dus zeker de recensies of artikels die over je klant zijn gepubliceerd.
Hoe kan ik wanbetalers voorkomen?
Check de kredietwaardigheid
Het regelmatig nakijken van de kredietwaardigheid van je klanten is sowieso een goed idee. Zorg ervoor dat je anticipeert op mogelijke problemen.
Ontwikkel een policy
Het checken van de kredietwaardigheid is één ding, maar wat doe je vervolgens met de informatie die dat oplevert? Bepaal op voorhand hoe je te werk zult gaan.
- In welke gevallen wil je een voorschot?
- Vanaf wanneer weiger je nieuwe bestellingen als er nog facturen openstaan?
Een goede policy zorgt niet alleen voor transparantie naar je klanten, maar biedt ook je medewerkers een houvast.
Zorg voor duidelijke algemene voorwaarden
Bij voorkeur hoef je nooit te verwijzen naar je algemene voorwaarden. Maar als je ze nodig hebt, kunnen ze maar beter in orde zijn. Zorg er dus eerst en vooral voor dat je ze hebt en dat je klant ze aanvaard heeft.
Heb je er nog geen? Vertrek dan van dit voorbeeld.
Maak een plan voor je debiteurenbeheer
Na hoeveel tijd verstuur je een eerste betaalherinnering? Hoeveel herinneringen ga je sturen? Via welk kanaal (mail, aangetekende brief…)?
Wanneer stop je met herinneringen sturen en wat doe je dan?
Maak een plan van aanpak voor jezelf en je medewerkers.
Wat als het misloopt?
Dan schakel je Unpaid in. Als je klant ondanks al je mails, betaalherinneringen en inspanningen nog steeds niet betaalt, dan schieten wij in actie.
Start je dossier op in een paar eenvoudige stappen en we gaan aan de slag!
Wil je eerst wat meer informatie? Bel ons even op via 09 396 34 00 of contacteer ons via het contactformulier.