De ingebrekestelling: wat, waarom en hoe?

Heeft je klant je factuur nog steeds niet betaald? Blijft reactie op eerdere herinneringen uit? Dan is het tijd voor een ingebrekestelling. In dit artikel leggen we uit wat een ingebrekestelling precies is en hoe deze eruit moet zien.

Wat is een ingebrekestelling

Wat is een ingebrekestelling?

Een ingebrekestelling is een formele, officiële brief die je naar een klant stuurt om hen te herinneren aan hun verplichtingen. Het is een laatste waarschuwing om de situatie op te lossen voordat juridische maatregelen worden genomen.

Het kan worden gebruikt voor verschillende doeleinden, waaronder het aanmanen tot betaling van onbetaalde facturen, het oplossen van problemen, of het afdwingen van contractuele verplichtingen.

Wij focussen ons in dit artikel op de ingebrekestelling in het geval van één of meerdere onbetaalde facturen.
 

Hoe ziet een ingebrekestelling eruit?

Een ingebrekestelling stuur je het best per aangetekende brief naar de debiteur. Zo kan jij bewijzen dat je de brief verzonden hebt. We raden je ook aan je boodschap per post en e-mail te bezorgen. Dan ben je er helemaal zeker van dat je klant deze ontvangt.
 

Een rechtsgeldige ingebrekestelling bevat volgende zaken:

  1. Een duidelijke identificatie: geef aan dat de brief een ingebrekestelling is. Zo ontstaat er geen verwarring bij je klant.
  2. Een datum: vermeld de datum waarop de ingebrekestelling is opgesteld.
  3. De adresgegevens van je klant
  4. Een omschrijving van de verplichting: leg duidelijk uit welke verplichting niet werd nageleefd, namelijk het betalen van één of meerdere facturen.
  5. Een verzoek om het probleem op te lossen: stel een specifiek verzoek op om de factuur of facturen te betalen.
  6. Een redelijke termijn: geef een redelijke termijn aan waarbinnen je klant de betaling dient te voldoen voor er verdere stappen worden ondernomen.
  7. Jouw adresgegevens en een handtekening

 

Als je graag gebruik maakt van een sjabloon, kan je altijd ons voorbeeld van een ingebrekestelling downloaden en aanvullen waar nodig:

Gratis template van een ingebrekestelling

 

Reageerde je klant niet op eerdere aanmaningen, en doet hij dat nu nog steeds niet? Dan is het tijd om de Unpaid-procedure in te zetten.

Test het eens uit:

Klaar om jouw onbetaalde facturen te innen?

Vul je gegevens in om te starten.