Ingebrekestelling: wat, waarom en hoe?

Heeft jouw klant je factuur nog steeds niet betaald? Blijft reactie op vorige aanmaningen uit? Dan is het tijd voor een ingebrekestelling. In dit artikel leggen we jou uit wat het precies is en hoe je er zelf een kan sturen.

Wat is een ingebrekestelling

 

Waarvoor dient een ingebrekestelling?

Deze officiële brief aan je klant bevat een laatste aanmaning om een openstaande factuur te betalen. Hiermee geef je hem de ultieme kans om de betaling, binnen een bepaalde termijn, in orde te brengen. Kortom: het is de laatste stap die je zet voor je overgaat tot juridische invordering van de factuur.

Naast onbetaalde facturen zijn er nog andere mogelijke aanleidingen om een ingebrekestelling te sturen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • het oplossen van een probleem
  • het betalen van een openstaand bedrag (bv. het saldo van een factuur)
  • een contractuele verbintenis die niet nageleefd wordt

Hoe ziet een ingebrekestelling eruit?

Een ingebrekestelling stuur je het best per aangetekende brief naar de debiteur. Zo kan jij bewijzen dat je de brief verzonden hebt. We raden je aan je boodschap ook per post en e-mail te bezorgen. Dan ben je er helemaal zeker van dat je klant die ontvangt.
 

ingebrekestelling opsturen

 

Een rechtsgeldige ingebrekestelling bevat zeker deze zaken:

  1. het woord ‘ingebrekestelling’
  2. de datum
  3. de adresgegevens van de debiteur
  4. de verplichting waaraan niet voldaan is
  5. jouw verzoek om dit probleem op te lossen, bijvoorbeeld het betalen van de openstaande factuur
  6. de termijn waarin het probleem opgelost moet zijn voor je verdere stappen onderneemt
  7. jouw adresgegevens en handtekening

Ben je benieuwd hoe een ingebrekestelling eruit ziet?
 

download voorbeeld van ingebrekestelling

 

Reageerde de debiteur niet op eerdere aanmaningen, en doet hij dat nu nog steeds niet? Dan is het tijd om de Unpaid-procedure in te zetten:

 

Klaar om jouw onbetaalde facturen te innen?

Vul je gegevens in om te starten.