5 tips om je boekjaar zonder achterstallige facturen af te sluiten

Het einde van dit boekjaar begint te wenken, we zitten volop in kwartaal 4. En al was het voor niemand een doorsneejaar, toch raden we je aan om nú werk te maken van de niet-betaalde facturen die bij je klanten liggen te sudderen. Stuur hen een laatste herinnering en start waar nodig een procedure. Want iedereen verdient het om correct betaald te worden, ook jij.

Achterstallige facturen innen

Start op tijd: achterstallige facturen voorkomen bij de afsluit van het boekjaar

Het is begrijpelijk dat je het liefst het boekjaar afsluit zonder openstaande facturen, maar jouw klanten hebben hier misschien een andere kijk op. Een klant die al een tijdje niet betaald heeft, zal niet plotseling gaan betalen omdat het einde van het jaar nadert.

Wacht dus niet tot december om actie te ondernemen. Dankzij de Unpaid-procedure worden je onbetaalde facturen snel en efficiënt ingevorderd. Je hebt in het begin van het laatste kwartaal dus nog ruim de tijd om je facturen te innen voor 2023 afloopt.

 

Beheer je cashflow effectief: zorg voor een gezonde financiële stroom

Bevindt je klant zich in financiële moeilijkheden? Het is bewonderenswaardig als je begrip toont, maar zorg er wel voor dat je eigen cashflow gezond blijft. Moedig je klanten tijdig aan om hun facturen te betalen.

Goede klantrelaties zijn van groot belang voor je onderneming, maar dat betekent niet dat jij de rol van een bank moet vervullen. Ga het gesprek aan, toon begrip, maar blijf aandringen op tijdige betaling. Met een goed voorbereid telefoongesprek kom je al een heel eind.

Indien een klant echt niet in staat is om te betalen, biedt de Unpaid-procedure de mogelijkheid om een afbetalingsplan aan te vragen. Als jij hiermee akkoord gaat, kan je klant op zijn eigen tempo de factuur afbetalen. Unpaid houdt dit nauwlettend in de gaten en start de procedure automatisch opnieuw als de klant zich niet aan de afspraken houdt.
 

Haal vergeten facturen van onder het stof

Zelfs een factuur die al maanden, of zelfs jaren, onbetaald blijft, kun je nog innen. Pas als een factuur verjaard is, is je klant niet meer verplicht om te betalen. De verjaringstermijn van facturen varieert per sector en kan oplopen tot 10 jaar.

Als je je factuur laat innen met behulp van Unpaid, controleren we automatisch of een factuur verjaard is. Onderneem actie voordat het zover is, want je hebt recht op je geld.

 

Elk bedrag telt: zelfs kleine facturen moeten betaald worden

Elke onbetaalde factuur heeft een negatieve impact op de winst van je onderneming. Zelfs voor kleine bedragen loont het vaak de moeite om een procedure te starten tegen de wanbetaler.

Onze handige calculator berekent in een oogwenk hoeveel extra omzet je moet genereren om die onbetaalde factuur goed te maken. Je zult snel zien dat, of het nu gaat om 50 of 50.000 euro, elke factuur betaald hoort te worden.
 

Schakel Unpaid tijdig in

Ben je het beu om zelf achter je onbetaalde factuur aan te gaan? Reageert je klant niet meer op je telefoontjes en herinneringen?

Schakel dan Unpaid in. Wij gaan onmiddellijk aan de slag.

Test het zelf eens uit:

Klaar om jouw onbetaalde facturen te innen?

Vul je gegevens in om te starten.


 

Wil je graag wat meer informatie? Contacteer ons of bel naar +32 9 396 34 00.